هشدار به عابران پیاده / نیمی از جانباختگان تصادفات تهران این افراد هستند

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ۴۹ درصد از تصادفات منجر به مرگ معابر شهری پایتخت در فروردین امسال مربوط به عابرین پیاده بود که در این بخش شاهد افزایش ۱۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال هستیم.

هشدار به عابران پیاده / نیمی از جانباختگان تصادفات تهران این افراد هستند

سرهنگ احسان مومنی روز دوشنبه اظهار کرد: بررسی‌های بیشتر نشان از این دارد که حدود ۶۵ درصد از این عابران در محور بزرگراهی بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت حدود ۱۲ درصد از تصادفات منجر به مرگ عابران در میادین و تقاطع‌ها و در جاهایی که خط کشی و گذرگاه عابر پیاده داریم، رخ داده است.

سرهنگ مومنی افزود: در این خصوص و برابر دستور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ کارگروهی تشکیل و با سه رویکرد این موضوع پیگیری شد و در نهایت مهندسی ترافیک، آموزش و فرهنگ‌سازی و آخرین مرحله اعمال قانون و اجرای قوانین و مقررات در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، در فروردین سال گذشته ۴۱ درصد از تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به عابران پیاده بوده که ۶۰ درصد از آنها در محورهای بزرگراهی جان خود را از دست دادند.

وی تاکید کرد: در همه تصادفاتی که عابرین پیاده از عرض بزرگراه‌ها به صورت غیرمجاز عبور کرده و جان خود را از دست داده‌اند، سهم تقصیر آنها هم از سوی کارشناسان پلیس راهور لحاظ شده است.

سرهنگ مومنی یادآور شد: عابران پیاده به هیچ عنوان حق ترددهای عرضی از معابر بزرگراهی را ندارند و حتما باید از پل‌های هوایی که به همین منظور تعبیه شده هر چند دور هم باشد، استفاده کنند.

تردد عابران پیاده در معابر مشمول قانون و قوانین

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه عابر پیاده یکی از آسیب پذیرترین کاربران موضوع ترافیک و تردد است، اضافه کرد: عابر پیاده هنگام تردد در معابر تابع یک سری قوانین و مقررات است که باید آن را رعایت کند تا ایمن بماند.

سرهنگ مومنی گفت: عابران پیاده هنگام ترددهای روزانه خود باید از محل و گذرگاه مخصوص خود استفاده کنند و برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی، گذرگاه عابر پیاده محلی است در تقاطع‌ها و در امتداد پیاده‌روها به صورت زیرگذر، روگذر و یا قسمتی از سواره‌روها که به وسیله خط کشی‌ها مشخص شده و جهت تردد عابرین پیاده اختصاص پیدا کرده است.

وی این را هم گفت که در بحث اجرای مقررات نیز در ۶۲ نقطه از تقاطع‌های مهم شهر تهران افسران پلیس راهور مستقر هستند و هنگامی که چراغ زرد می‌شود با حرکت دست و با سوت به رانندگان هشدار قرمز شدن چراغ را می‌دهند تا آنان پشت خط ایست توقف کنند که این موضوع جنبه آموزشی دارد.

سرهنگ مومنی افزود: پارسال ۵۴۰ هزار وسیله نقلیه‌ای که در بر روی خط کشی عابر پیاده در تهران توقف کرده بودند، اعمال قانون شدند که بطور میانگین روزانه یک هزار و ۵۰۰ خودرو جریمه شده است.

وی اضافه کرد: در همین ۲ هفته اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که طرح گذرگاه عابر پیاده در شهر تهران آغاز شده است، حدود ۳۰ هزار وسیله نقلیه‌ای که بر روی خط کشی‌های عابر پیاده توقف داشته‌اند مورد اعمال قانون قرار گرفته‌اند که روزانه بالای ۲ هزار مورد بوده است.

www.novin.com
www.novin.com
منبع: ایرنا
ارسال نظر