روزگار خودرو گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره طرح ترافیک ۱۴۰۳ / مُسکن بی تاثیر!

طرح ترافیک تهران یکی از اقدامات انجام شده در جهت کاهش ترافیک شهری و در پی آن کاهش آلودگی هوای پایتخت است که در مورد میزان تاثیرات آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.

همه چیز درباره طرح ترافیک ۱۴۰۳ / مُسکن بی تاثیر!

در این گزارش به ابعاد مختلف طرح ترافیک تهران می‌پردازیم.

تاریخچه طرح ترافیک در تهران

شاید باورش سخت باشد اما طرح ترافیک در تهران دارای سابقه طولانی و تاریخی است و عقبه آن به ۱۵۰ سال قبل باز می‌گردد.

نخستین طرح ترافیک در تهران به زمان ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد که ورود چهارپایان به محدوده میدان ارگ ممنوع شد. اما طرح ترافیک که شبیه به نسخه فعلی امروز ماست در سال ۱۳۵۸ اجرایی شد. در سال ۱۳۷۵ بود که صدور مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک اجرایی شد و ۴ سال بعد محدوده طرح ترافیک در تهران گسترش یافت.

بیشتر بخوانید:

فروش فوق العاده ۱ محصول ایران خودرو (۱۸ فروردین ۱۴۰۳) + جزئیات

فروش محصول جذاب مدیران خودرو با قیمت جدید (۱۸ فروردین ۱۴۰۳) + شرایط

فروش جدید ۳ محصول مدیران خودرو از امروز (۱۸ فروردین ۱۴۰۳) + شرایط

طرح زوج و فرد

پس از گذشت چند سال و افزایش تعداد خودروهای پایتخت نیاز به یک تصمیم جدید در ترافیک تهران احساس شد. در سال ۱۳۸۴ طرح زوج و فرد با محدوده بیشتر در پایتخت شکل گرفت که بر اساس آن خودرو‌ها با توجه به شماره پلاک خود مجاز به تردد در آن محدوده بودند.

محدوده این طرح در ابتدا از شمال بزرگراه رسالت، از شرق بزرگراه شهید چمران٬ از شرق بزرگراه امام علی(ع) و از جنوب بزرگراه بعثت بود.

محدوده-طرح

طرح کاهش آلودگی هوا

در سال ۱۳۹۸ بود که این طرح جایگزین طرح زوج و فرد شد و بر اساس آن هر خودرو امکان ۲۰ ورود به محدوده طرح سابق در هر فصل را دارد. البته این میزان برای خودروهایی با پلاک انتظامی تهران درنظر گرفته شده است و خودروهایی با پلاک شهرستان مجاز به ۱۵ ورود به محدوده طرح هستند که برای ورود بیشتر از آن باید هزینه آن را پرداخت کنند. تفاوت محدوده این طرح نسبت به ابتدای اجرایی شدن آن ضلع شمالی است که به اتوبان همت گسترش یافته است.

هزینه طرح ترافیک در ۱۴۰۳

هزینه پایه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ از ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به نسبت مدت زمان حضور در در محدوده، ساعات ورود و خروج و نوع معاینه فنی افزایش می‌یابد.

جریمه طرح ترافیک

جریمه طرح ترافیک ۱۰۹ هزار تومان است که البته این جریمه توسط راهنمایی و رانندگی اعمال می‌شود و جریمه جدایی هم توسط شهرداری برای پرداخت نشدن عوارض اعمال می‌شود که آن هم حدود ۲۰ هزار تومان است. اما با توجه به افزایش نرخ طرح ترافیک و گفته هایی مبنی بر افزایش چند برابری جرایم راهنمایی و رانندگی در سال جدید باید منتظر افزایش این ارقام باشیم.

ترافیک-تهران-۲

ترافیک شهر تهران

شاید بزرگ‌ترین مشکل فعلی شهر تهران، ترافیک آن است که هر ساله بیشتر از سال قبل می‌شود. طبق اخرین آماری که به صورت رسمی اعلام شده بود تهرانی‌ها هر روز حدودا ۳۱ دقیقه از وقت خود را در ترافیک سپری می‌کنند. آمار وحشناکی که در طول سال به بیش از ۱.۵ میلیارد ساعت می‌رسد!.

آلودگی هوای تهران

تهران از جمله آلوده‌ترین شهرهای جهان از نظر آب و هوا است که به گفته مسئولان حدود ۸۰ درصد از این آلودگی به علت وسایل نقلیه است. تعداد وسایل نقلیه بالا، کمبود حمل‌ونقل عمومی، کاهش بارندگی‌ها و عدم کیفیت بالای خودروهای تولید داخل از جمله دلایل آلودگی هوای شهر تهران هستند. بنابر آمار رسمی اعلام شده در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۷ هزار نفر به خاطر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست دادند که ۶۳۹۸ نفر از این تهداد مربوط به شهر تهران بودند.

سخن پایانی

با توجه به افزایش آلودگی هوا و در پی آن آمار جان باختگان و همچنین افزایش شدید ترافیک شهر تهران در سال‌های اخیر می‌توان گفت طرح ترافیک تهران تاثیر چندان موثری در بازدارندگی از مشکلات اشاره شده را نداشته و شاید کلید طلایی حل این مشکل‌ها افزایش حمل‌ونقل عمومی به خصوص مترو و همچنین توجه به کیفیت خودروهای داخلی باشد.

www.novin.com
www.novin.com
ارسال نظر

  • علی

    اتوبان،خیابان ،کوچه ها وپیاده روهای تهران شده پارکینگ ایران خودرو وسایپا البته به کمک قوانین وضع شده توسط مسئولان مربوطه(زوج وفرد-طرح ترافیگ)

  • معصومه

    این فقط پول درآوردن برای خودشون هست و به درد مردم و هوا و ترافیک و هیچ چیز دیگه نمیخوره ، ترو به هر کی ایمان دارید بردارید ، ممنون

  • علی

    چرا اینقدر قیمت طرح ترافیک گران شده است