هشدار به مسافران نوروزی ۱۴۰۳ / اگر خودرو در سیل گیر کرد چه کنیم؟

نوروز ۱۴۰۳ هشدار سیل برای برخی از مناطق داده شده است و باید مسافران نسبت به این موضوع آگاهی کافی داشته باشند.

هشدار به مسافران نوروزی ۱۴۰۳ / اگر خودرو در سیل گیر کرد چه کنیم؟

اگر خودرو در سفر نوروزی ۱۴۰۳ در سیل گیر کرد چه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال با روزگارخودرو همراه باشید.

یکی از بدترین تجربه‌هایی که راننده و مسافرین می‌توانند داشته باشند، گیر کردن داخل ماشین زمانی که سیل اتفاق می‌افتد است. اگر ندانید چطور این شرایط را مدیریت کنید در مخمصه بدی گیر می‌افتید، آیا باید در خودرو بمانید تا کمک برسد،؟ آیا باید سریع به بیرون بروید تا کمکی پیدا کنید؟ ازآنجایی‌که کلی راه‌حل هست، بعضی‌ها کاملاً غلط‌اند و ما به شما می‌گوییم در این شرایط چه کار کنید.

یک نصیحت کوچک: هیچ وقت آب را دست‌کم نگیرید حتی آب‌های کم‌عمق. بر اساس دستورالعمل خطرات طبیعی، سازمان مدیریت بحران فدرال، فقط ۱۰ سانتی‌متر آب می‌تواند تعادلتان را به هم بزند و کنترل کردن خودرو را برای شما سخت کند همین‌طور ۳۰ سانتی‌متر آب می‌تواند باعث شناور شدن تدریجی خودرو شده و در آخر ۶۰ سانتیمتر آب کافی است تا وسیله نقلیه‌تان را جابجا کند حتی خودروهای سنگین مانند شاسی بلندها و ماشین‌های باری را.

به‌محض اینکه خودرو در آب محاصره شد خونسردی خود را حفظ کنید و منتظر نباشید که سیل به درجه کشتن و مرگ برسد و باید طبق دستورالعمل‌هایی که گفته می‌شود عمل کنید.

عاقلانه عمل کنید:

منظورمان این نیست که بروید روی سقف ماشین و دستانتان را به نشانه کمک تکان دهید، به‌جای انجام چنین کارهای بیهوده‌ای، آرامشتان را حفظ کنید. اول باید کاری کنید که خودروی شما قابل دید باشد مثلاً با روشن کردن چراغ‌های جلو و چراغ‌های خطر ماشین، اگر هم توانستید به سازمان‌های کمک‌رسانی زنگ بزنید که خیلی خوش‌شانس هستید این سازمان‌ها از چراغ‌های خطر ماشین متوجه می‌شوند و به کمک شما می‌آیند صبر کنید تا برسند.

خودتان را داخل ماشین حبس نکنید:

شما باید داخل ماشین کاملاً آزاد باشید منظورمان کمربند ایمنی است. در این شرایط، به‌محض اینکه ماشین شناور شد خودرو را متوقف کنید و کمربند ایمنی را باز کنید درها را قفل نکنید که اگر گروه‌های امداد نزدیک شما بودند بتوانند به راحتی شما را نجات دهند!

 لایه‌های لباستان را کمتر کنید:

اگر فقط دو تکه لباس پوشیدید مانند یک شلوار و تی‌شرت که هیچ، ولی اگر لباس‌هایی مانند ژاکت سویشرت، کاپشن و غیره دارید سریع آنها را در آورید. این کار باعث می‌شود اگر مجبور به شنا بودید غرق نشوید و راحت‌تر شنا کنید.

یک شیشه را پایین بیاورید:

حالا بیایید به بدترین سناریو فکر کنیم، اگر وسط یک سیل گیر افتاده بودید بدون هیچ امدادگری در اطرافتان نبود چه؟ شیشه یکی از پنجره‌های ماشین را پایین بدهید، تا زمانی که ماشین زیر آب نرفته شیشه‌های برقی کار می‌کنند حتی در سیل! بعد از پایین دادن شیشه یک مسیر صاف و یک زمین مرتفع پیدا کنید و به امدادرسان‌ها زنگ بزنید.

اگر نتوانستید شیشه را پایین بدهید برید سراغ نقشه B:

این امکان هست که به هر دلیلی نتوانید شیشه ماشین را پایین بدهید خصوصاً اگر برقی باشد، پس سعی کنید درها را باز کنید بی‌خیال خیس شدن در خودرو شوید.

اگر زورتان نرسید تا در را باز کنید شیشه ماشین را بشکنید در نظر داشته باشید این راه‌حل‌ها برای مواقعی هست که آب هنوز در سطح پایین است، البته که بدن و دستتان موقع رد شدن از شیشه‌های شکسته شده زخمی خواهد شد، ولی اولویت اول نفس کشیدن هست، زخم‌های شما در مقابل غرق شدن هیچی نیست.

متأسفانه وقتی‌که آب تا بالا آمده، باز کردن درهای ماشین در این شرایط غیرممکن است، چرا؟ به دلیل دو کلمه: فشار آب، نمی‌توانید درهای خود را باز کنید اگر فشار زیادی بیرون از خودرو باشد.

راه‌حل مساوی کردن فشار بین قسمت بیرونی و داخلی ماشین است که انجام این راه‌حل هیچی برای شما باقی نمی‌گذارد، ولی صبر کنید تا آب وارد ماشین شود و کابین خودرو را پر از آب کند نفستان را حبس کنید و به یک‌باره در ماشین را باز کنید. به خاطر همین به شما توصیه کردیم که کمربند ایمنی را باز کنید و درهای ماشین را قفل نکنید و منتظر بالا آمدن آب نباشید مگر اینکه خودروی شما در آب غوطه‌ور شده باشد.

علاوه بر درس‌ها و دستورالعمل‌های رانندگی شنا بلد بودن نیز جزو واجبات است. درحالی‌که خودرو در حال غرق شدن است فشار آب دلیلی است که شما نمی‌توانید شیشه ماشین را بشکنید، در نظر داشته باشید که در صورت شکستن شیشه نیز شیشه‌های خرد شده به شما به شدت آسیب می‌رساند!

وسایلتان را رها کنید:

مگر اینکه آب همچنان در سطح پایین باشد، وسایلتان را در داخل ماشین بی‌خیال شوید، اگر وسایلتان همراهتان باشد نمی‌توانید به‌خوبی شنا کنید، اما اگر توانستید، گوشی در اولویت باشد تا بعدها با امدادگرها در تماس باشید.

خودرو را نجات ندهید:

فقط به خاطر اینکه سطح آب پایین است و می‌توانید هنوز راه بروید معنی‌اش این نیست که می‌توانید با ماشین به‌جای امن نیز بروید. دلیل اصلی اینکه به شما توصیه می‌کنیم از ماشین سریع خارج شوید و یک جای امن پیدا کنید این است که سیل می‌تواند به‌سرعت و با شدت بالا اتفاق افتد! پس بهتر است عجولانه تصمیم نگیرید حتی اگر ماشینتان گران بود نیز شما به‌عنوان یک مالک ماشین همیشه باید مواظب سیگنال‌های طوفان و هوای نامساعد باشید.

اجازه بدهید تا نیروهای امداد خودرو را بیرون بکشند:

زمانی که سیل بالاخره فروکش کرد و آرام شد به ماشین خود برنگردید شاید وقت زیادی را صرف پیدا کردن و هل دادن ماشین کنید، ولی احتمال دارد دوباره سطح آب بالا بیاید. کنار بمانید، نیروهای امداد همیشه با مواظبت، خودروها را به مکان امن منتقل می‌کنند.

زمانی که سیل آمد و شما در ماشین هستید چه کار کنید:

خلاصه، اولین راه‌حل حفظ خونسردی است زمانی که آرام هستید ذهنتان به‌خوبی به یاد می‌آورد که چه کاری باید انجام داد در این شرایط، هدف اصلی شما باید این باشد که از ماشین بیرون بروید و به یک جای مرتفع برسید. منتظر نباشید سطح آب بالا بیاید اگر توصیه‌های ما از آسان‌ترین سناریو تا سخت‌ترین سناریو به یادتان نیامد، خود را در شرایط خطرناک‌تری قرار ندهید، در آخر توصیه‌های هواشناسی را جدی بگیرید، در مسیر سیل و رودخانه مخصوصاً در فصل‌های بارانی قرار نگیرید و ضمن احتیاط شنا هم یاد بگیرید!

www.novin.com
www.novin.com
منبع: پدال
ارسال نظر