اختصاصی روزگار خودرو؛

آمار وحشتناک تصادف خودرو در ایران (۱۴۰۳) / تلفات بیشتر از جنگ ایران و عراق!

از زمان پیداش وسایل حمل‌ونقل موتوری، سالانه تعداد زیادی در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. در این بین ایران هم یکی از پر تلفات‌ترین کشور‌های این حوزه است.

آمار وحشتناک تصادف خودرو در ایران (۱۴۰۳) / تلفات بیشتر از جنگ ایران و عراق!

در این گزارش به ابعاد مختلف تصادف در ایران می‌پردازیم:

تاریخچه تصادفات رانندگی

نخستین قربانی تصادف در دنیا مربوط به یک زن انگلیسی است که در سال ۱۸۹۴ در لندن جان خود را از دست داد.

نخستین جان‌باخته تصادف در ایران هم به تاریخ دوم آذر ماه ۱۳۰۵ در تهران برمی‌گردد که در این حادثه یک نوازنده مشهور به نام درویش خان سوار بر درشکه با یک خودرو برخورد کرد و درگذشت.

آمار جان‌باختگان تصادف در ایران

در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ هزار نفر از هم‌وطنان جان خود را درتصادفات از دست دادند. گرچه این آمار نسبت به دراز مدت و حتی سال قبل با کاهش همراه بوده و این در صورتی است که تعداد وسایل نقلیه هر سال با افزایش بالایی همراه است اما باز هم این آمار به نسبت میانگین جهانی و کشور‌های توسعه یافته زیاد است. در قسمت بعد به آمار تلفات تصادف در سالیان اخیر اشاره می‌کنیم. باید به این نکته توجه داشت که در بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ با توجه به بیماری کرونا و همچنین محدویت‌های اعمال شده میزان سفر‌ها با کاهش شدیدی روبه‌رو شده و این در کاهش تعداد جان‌باختگان هم موثر بوده است.

سال

تعداد جان‌باختگان

۱۳۸۴

۲۷۷۵۵

۱۳۸۵

۲۷۵۶۷

۱۳۸۶

۲۲۹۱۸

۱۳۸۷

۲۳۳۶۲

۱۳۸۸

۲۲۹۷۴

۱۳۸۹

۲۰۵۷۳

۱۳۹۰

۲۰۰۶۸

۱۳۹۱

۱۹۰۸۹

۱۳۹۲

۱۷۹۹۴

۱۳۹۳

۱۶۸۷۲

۱۳۹۴

۱۶۵۸۴

۱۳۹۵

۱۵۹۳۲

۱۳۹۶

۱۶۲۰۱

۱۳۹۷

۱۶۴۰۰

۱۳۹۸

۱۶۶۱۶

۱۳۹۹

۱۵۴۱۸

۱۴۰۰

۱۶۵۵۶

۱۴۰۱

۱۹۲۳۷

۱۴۰۲

۱۷۱۷۷

 

 

تلفات تصادف در نوروز

یکی از تلخ‌ترین حادثه‌های رانندگی تلفات در تعطیلات نوروز است. روزهایی که بیشتر مردم برای خوشگذرانی و استراحت راهی جاده‌ها می‌شوند و اما در پی حادثه جان‌ خود را از دست می‌دهند. این اتفاق تاثیر روانی منفی بر روی عموم جامعه می‌گذارد. تعداد تلفات سفر‌های نوروی در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال‌های قبل روندی کاهشی داشته ولی همچنان سال ۱۳۹۹ به واسطه بیماری کرونا کمترین میزان جان‌باختگان را شامل می‌شود. در ادامه به آمار جان‌باختگان تصادفات نوروی در سالیان اخیر اشاره می‌کنیم:

سال

تعداد جان‌باختگان

۱۳۹۵

۹۶۴

۱۳۹۶

۸۷۴

۱۳۹۷

۱۰۳۴

۱۳۹۸

۹۱۴

۱۳۹۹

۵۳۴

۱۴۰۰

۱۰۸۰

۱۴۰۱

۱۱۴۶

۱۴۰۲

۱۲۱۷

۱۴۰۳

۸۱۳

 

 

تعداد مصدومان رانندگی

در بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۲ آماری نزدیک به ۶ میلیون نفر مصدوم در رانندگی‌ها به ثبت رسیده که به طور میانگین در هر سال بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات مصدوم می‌شوند. به طور مثال در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۶۹ هزار نفر مصدوم شدند.

تصادف-خارجی

مقایسه آمار تصادف ایران با سایر کشورها

بیشترین تلفات رانندگی در جهان به کشورهای افریقایی تعلق دارد و کمترین آمار هم مربوط به کشورهای اروپایی است. از این آمار می‌توان نتیجه گرفت کشورهای توسعه یافته از تلفات کمتری در رانندگی برخوردار هستند که این مهم نیز به دلیل کیفیت بالای خودروها، جاده‌ها و فرهنگ مناسب رانندگی است. طبق آمارهای بین‌المللی از هر ۱۰۰ هزار نفر ایرانی ۲۳ نفر در سال به علت تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. بدترین کشورها در این رده بندی کشورهایی مثل جمهوری دومینیکن با ۶۴ نفر، زیمباوه ۴۱ نفر و ونزوئلا با ۳۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر هستند. در این آمار بهترین شرایط را کشورهایی مثل مالدیو با ۱.۶ نفر، سنگاپور ۲.۱ نفر و آلمان ۳.۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر را دارند.

سخن پایانی

با بررسی آمار تلفات ۲۰ سال گذشته در تصادفات می‌توان گفت تقریبا ۲ برابر شهدای جنگ ایران و عراق جان خود را در این سال‌ها از دست داده‌اند. این آمار وحشتناک ضرورت افزایش کیفیت خودروهای داخلی، وضعیت جاده‌ها و فرهنگ‌سازی در رانندگی را نمایان می‌کند.

www.novin.com
www.novin.com
ارسال نظر

  • تهران

    خدایا لعنت کند سایپا و ایران خودرو و حامیان او را

  • مهرداد آقائی

    با سلام و احترام فراوان
    به راهنمایی و رانندگی باید به خاطر پلاک خودروهای نام ایمن چی گفت؟
    با تشکر فراوان
    مهرداد آقائی